Ohemul informerar : världens vanligaste språk

5. Hindi - talas främst i Indiens centrala och norra delar. 
 
4. Engelska - gör dig förstådd i Australien, Filippinerna, Irland, Kanada, Nya Zeeland, Storbrittanien, Sydafrika och USA. Samt i nästan hela västvärlden. 
 
3. Spanska - stort i framförallt Sydamerika men återfinns även i Spanien i Europa. 
 
2. Mandarin - talas i Kina och Taiwan. 
 
1. Nejiska - talas av absolut flest människor i världen då samtliga föräldrar behärskar språket flytande så snart deras första barn hunnit bli runt ett och ett halvt år gammalt. Språkets struktur är enkel och byggs i korthet upp av orden "nej", "stopp", "sluta" och "akta". Frasen "aj aj" förekommer ofta. Signifikant för språket är också att det används vid sk envägskommunikation då inget barn någonsin, någonstans gjort sig besväret att försöka förstå sig på ens de mest basala frasernas betydelse. 

Kommentarer:

1 Elinen:

Bestämda NEJ! följt av ilskeutbrott har vi gott om här. Försök att förklara vad som är fel och hur det istället kan göras rätt har vi oftast inga alls. Det är helt upp till mottagare av nej och ilska att försöka sig på tankeläsning. Tack och lov börjar det ändå komma ganska mycket riktiga ord ur min ilskeboll så snart kanske hon faktiskt KAN förklara vad hon vill. (hoppet är det sista som lämnar människan) :D

Åandra sidan har min 3åring börjat med det charmiga (obs ironi) tilltaget att bara skrika rakt ut monotont jättehögt när han inte får som han vill. Kommunikation är svåra grejer. :)

Svar: Jag känner ju till många vuxna som absolut inte fixar detta med att kommunicera så det kanske är lite mycket att jag kräver det av min 20-månaders :)
ohemul.blogg.se

2 Fia:

Det är ju tur att barnen lär sig det där med "nej" till fulländning i tvåårsåldern. Att säga alltså. Sedan försvagas kunskaperna i några år för att återkomma med full intensitet i 13-årsåldern.

Svar: Framtiden är alltså ljus!
ohemul.blogg.se

3 Zarah:

Hemma hos oss är NEJ skitroligt. Typ det roligaste ever. Barnet skrattar hejdlöst åt mig när jag säger det. Suck.

Svar: Här funkar det om pappan säger ifrån med arg röst. Min arga stämma passerar helt obemärkt däremot.
ohemul.blogg.se

4 Eleonor:

Ser fram emot den där perioden med skräckblandad förtjusning. Måste dock inflika med att Snäckelito framstår som ett välartat, trevligt och väluppfostrat barn i mina ögon. Även då hon vistas i hem på fyra kvadrat med knivarna längst ned i hyllan.

Svar: Haha, tur! Med tanke på hur mkt en svettas då ungen springer runt och demolerar!
ohemul.blogg.se

Kommentera här: