Snäckans tolkningar av idiomatiska uttryck

 
Följa någon hack i häl
Samma sak som att "vara med mamma".
 
Glida in på en räkmacka
Allltså, man säger väl "gnida in" en räkmacka? Och förresten går det bra med vilken macksort som helst. Det är bara att gnida på.
 
Grannens gräs är alltid grönare
Alternativt "mamma och pappas mat ser alltid godare ut".
 
Gripa tillfället i flykten
Om man med "tillfälle" menar "mammas hår" och "flykten" betyder "när som helst".
 
Gråta över spilld mjölk
Det är väl då man gråter och i den allmänna ilskan tömmer dricksflaskan på golvet, väl? Tror att det också kan kallas för "att vaska".
 
Ha en räv bakom örat
Räv och räv. Oftast är det väl lite knäckebröd och orangea fläckar från barnmatspuré.
 
Ha gröna fingrar
Eller rougigt röda. Eller köttfärssåsigt orangea. Alternativt blomjordigt bruna eller (dyr) ansiktscremefärgat vita. Det beror lite på vart jag varit senast.
 
Ha vassa armbågar
Samt knän, fötter, händer och skalle då jag snurrande "sover" i mammas och pappas säng.
 
Gå upp i svinottan
För mig är det mer "vanlig morgon", men jaja.
 
Ha kött på benen
Vad ska man annars ha på dem?
 
Med mössan i hand
För på huvudet tänker jag i alla fall då rakt inte ha den.
 
Rinna ut i sanden
Typ som mammas kaffe när man petar på koppen, va?
 
Något som katten släpat in
...går antagligen alldeles utmärkt att tugga på.
 
Plocka russinen ur kakan
...och kasta dem på golvet.
 
Ta skeden i vacker hand
Och sprätta mat på närmsta förälder!
 
Sova som ett barn
Det vill säga på mage, prata ljudligt i sömnen samt vakna var tredje timme och somna om av en puss och klapp på ryggen.
 
 

Kommentarer:

1 Elinen:

Jag har många gånger undrat över den som skapade uttrycket sova som ett barn. För är det något mina barn _INTE_ gör är det att sova som ett barn. Mer flaxa, vifta, snurra, gnälla, vakna, osv osv. Vad hade denna mystiska person för underbarn? Eller för metod för att få sömnen att funka? Berätta för mig NU *ser lite galen och hålögd ut*

Svar: *beväpnar mig med tortyrredskap för att få hen att prata*
ohemul.blogg.se

2 Anna Weinreich:

Det här var ett av mina absoluta ohemulinlägg! Haha 😂😂❤

Svar: Roligt att höra kompis <3
ohemul.blogg.se

Kommentera här: